Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

7 feiten over FOMO die je niet wil missen! 😉

FOMO
Jessi Gruszka

FOMO, wat is dat nu eigenlijk precies? Hoe ontstaat het, hoe herken je het? En: wat kun je eraan doen als je er last van hebt? En, als we het daar toch over hebben: wat is JOMO precies? Elk thema behandelen we de meest gestelde vragen via Google over een bepaald thema, nu daarom aan de beurt: FOMO.

FOMO, wat is dat nu eigenlijk precies? Hoe ontstaat het, hoe herken je het? En: wat kun je eraan doen als je er last van hebt? En, als we het daar toch over hebben: wat is JOMO precies? Elk thema behandelen we de meest gestelde vragen via Google over een bepaald thema, nu daarom aan de beurt: FOMO.

1. Wat betekent FOMO?

De afkorting FOMO staat voor het Engelse ‘fear of missing out’. De letterlijke vertaling, of betekenis, zoals je in de Van Dale terugvindt is: de angst iets leuks of belangrijks te missen. Het idee erachter is dat we (onbewust) bang zijn minder gelukkig te zijn wanneer we de figuurlijke boot missen of wanneer we ergens niet bij (kunnen) zijn.

2. Wat is FOMO nu eigenlijk precies?

FOMO is een fenomeen. Het is een ingeburgerde angst die in feite altijd al bestaan heeft, maar met de komst van sociale media steeds duidelijker aanwezig is geworden. In de tijd dat we slapen, een eitje koken, douchen of boodschappen doen gaat het leven online constant door. Op ieder moment van de dag delen we online van alles met elkaar. Onbewust houden we alles van elkaar in de gaten en hebben we ook het gevoel alles in de gaten te moeten houden. De informatie ligt tenslotte voor het grijpen. Je hoeft er slechts de social app op je mobiele telefoon, die je ook de hele dag bij je hebt, voor te openen en daar is het: alle informatie die je niet mag of wil missen.

Toch gaat FOMO verder dan een ‘grappige term’ om aan te duiden dat we graag overal bij willen zijn, alles willen weten en vooral niets willen missen. Je zou het bijna een gedragseigenschap kunnen noemen, wat ook maakt dat sommige mensen er gevoeliger voor zijn dan anderen. Het is goed om je bewust te zijn van de psychologie áchter FOMO om ervoor te zorgen dat je niet teveel verstrikt raakt in de angst iets te missen.

Meer weten over wat FOMO nu precies is? Check marketingtermen.nl.

3. Hoe ontstaat FOMO?

In hun boek ‘Thinking, Fast and Slow’ (een aanrader trouwens als je op het strand een keer een diepgaander boek wil lezen dat inzicht geeft in je brein) gaan Daniel Kahneman en Amos Tversky in op zogenaamde cognitieve fouten die ons brein maakt. Manieren waarop ons brein ons voor de gek houdt eigenlijk. Eén van die kronkels in ons brein is loss aversion: we hebben een sterke drang om te (proberen te) voorkomen iets te verliezen of kwijt te raken. Sterker nog, een verlies heeft een veel sterker psychologisch effect op ons dan wanneer we iets ‘winnen’ of we er wél bij zijn. Dit leidt tot risk aversion; dat we het vreselijk vinden om iets te missen. Daarbij komt dat de angst om iets te verliezen of missen nog veel sterker wordt wanneer we iets al hebben (en het dus kwijt kunnen raken) of wanneer we iets ‘in ons hoofd’ al (denken te) hebben. Die ene prachtige, veel te dure, laarzen die we steeds maar voorbij zien komen als we online zijn bijvoorbeeld. Ineens lijken die, ook mooie, laarzen van de Zara een stuk minder mooi. Het voelt als verliezen, of ‘missing out’, als we nu die “wannabe” varianten van de Zara kopen.

Een ander psychologisch principe dat schuilt achter FOMO is de paradox van keuzes: hoe meer keuze we hebben, hoe minder blij we zijn met de keuze die we maken. Want: er is nog zoveel meer om uit te kiezen. Je kunt maar één keuze maken en hoe meer opties er zijn, hoe meer we dus missen door er slechts één uit te kiezen. Teveel keuze kan dus leiden tot angst om iets te missen en zelfs tot neerslachtige FOMO-achtige gevoelens.

De mensen die het meest gevoelig zijn voor FOMO zijn dan ook de zogenaamde ‘maximizers’: personen die altijd proberen ‘het beste’ uit de situatie te halen. Zij zijn gevoeliger voor spijtgevoelens en voor neerslachtigheid met betrekking tot de keuzes die ze maken.

Meer weten over de psychologie achter FOMO? Check huffpost.com en bedrock.nl.

4. Hoe herken je FOMO?

Check je heel de dag je sociale media? Ben je meteen online wanneer er een eentje bij je app verschijnt? Krijg je meerdere malen per dag te zien dat je ‘alles hebt gezien’ op je Instagram? Dan heb je waarschijnlijk een beetje (of veel) last van FOMO. Ook wanneer je merkt dat je, hoe moe je ook bent, altijd tijd maakt om mee te gaan naar dat ene feestje, aanwezig te zijn bij dat ene event of je gezicht te laten zien bij die ene verjaardag, zou je weleens last kunnen hebben van FOMO. Kort gezegd doe je er alles aan om zo min mogelijk te missen, geen enkele kans te missen en overal bij te zijn. Herken je dit? Dan ligt FOMO op de loer.

In 2013 ontwikkelden psycholoog Andrew Przybylski en zijn collega’s een FOMO-schaal om te ontdekken of je last hebt van het fenomeen. Je scoort jezelf op de volgende tien items van 1 (helemaal niet waar) tot 5 (extreem waar voor mij). Scoor je gemiddeld tussen de een en drie (dus wanneer je de scores per vraag optelt en deelt door tien)? Dan zit je goed en heb je niet bijzonder veel last van FOMO. Scoor je hoger? Dan kun je je een keer achter je oor krabben.

  1. Ik heb het gevoel dat anderen leukere dingen meemaken dan ik.
  2. Ik ben bang dat mijn vrienden leukere dingen meemaken dan ik.
  3. Ik maak me er druk over wanneer mijn vrienden het leuk hebben zonder mij.
  4. Ik word er onrustig van wanneer ik niet weet wat mijn vrienden aan het doen zijn.
  5. Ik vind het belangrijk dat ik de ‘inside jokes’ van mijn vrienden snap.
  6. Soms vraag ik me af of ik me teveel bezighoud met wat er allemaal gaande is om me heen.
  7. Ik vind het vervelend wanneer ik een kans mis om met mijn vrienden af te spreken.
  8. Wanneer ik iets leuks aan het doen ben, vind ik het belangrijk om dit online te delen.
  9. Wanneer ik (toch) niet bij een geplande afspraak kan zijn, vind ik dit vervelend.
  10. Wanneer ik op vakantie ben houd ik constant bij wat mijn vrienden aan het doen zijn.

Meer lezen over hoe je FOMO herkent? Check psychologytoday.com.

5. Is FOMO een echte aandoening of geestelijke ziekte?

Nee, FOMO wordt niet beschouwd als een echte geestelijke aandoening, zoals depressie bijvoorbeeld wel is. Toch is het wel een sterk gevoel waar je echt last van kunt hebben. Het werkt zwaar op je gemoedstoestand en kan ook hele echte effecten hebben op de manier waarop je leeft of je leven ervaart. We vergelijken onszelf constant met anderen en zijn bang om buitengesloten te worden of niet ons ‘beste leven’ te leiden. Sociale media dragen daar sterk aan bij.

6. Wat te doen als je last hebt van FOMO?

De beste tip wanneer je last hebt van FOMO? Leren accepteren dat er ook zoiets bestaat als ‘goed genoeg’. Probeer je opties te verminderen voordat je een beslissing neemt en probeer je meer te focussen op waarom je keuze een goede keuze is dan waarom je misschien beter een andere beslissing had moeten nemen. Blijf je dus een avondje thuis om te Netflixen, omdat je daar gewoon even zin in had? Probeer dan niet te bedenken wat er allemaal gebeurt op dat uitverkochte feestje waarvoor je uiteindelijk geen kaartje gekocht hebt, maar focus je op je heerlijke avondje thuis. Doe de gordijnen dicht, zet de kaarsjes aan, koop wat lekker snaaivoer, trek een flesje wijn (of cola zero) open en couch potato the hell out of it!

Meer lezen met betrekking tot deze tip? Check huffpost.com.

Een andere tip, met betrekking tot FOMO in combinatie met sociale media, is om te onthouden dat wat je ziet online slechts een momentopname is. We delen op sociale media vooral de hoogtepunten in ons leven (met ook nog eens een mooie filter eroverheen) en niet de mindere momenten. Probeer geen conclusies te trekken op basis van één foto, video of story over iemands leven, relatie of werk. Grote kans dat het mooier lijkt dan het in werkelijkheid is. Maar, onthoud ook: soms is het bij iemand anders even mooier dan bij jou, en dat is helemaal niet erg. We zijn niet allemaal hetzelfde, we vinden niet allemaal hetzelfde leuk en we hebben niet allemaal op hetzelfde moment dezelfde pieken en dalen. Wie weet zit die persoon aan de andere kant van jouw Instagram volgende week wel met hetzelfde oog naar jouw story te kijken zoals jij nu naar die van hem of haar kijkt…

Meer lezen met betrekking tot deze tip? Check wellandgood.com.

7. Wat is JOMO en hoe ga ik van FOMO naar JOMO?

JOMO is eigenlijk precies het tegenovergestelde van FOMO en is een term bedacht door blogger Anil Dash. Het staat voor het Engels ‘joy of missing out’ en betekent daarmee dus eigenlijk het heerlijke gevoel dat je kunt, of zou willen hebben, als je er juist even niét bij bent of je juist even niét weet wat er allemaal gaande is in de wereld om je heen, met je vrienden of op je werk.

JOMO gaat om het ‘in control’ zijn van waar je bij wil zijn of, dus, juist helemaal niet. Om het bewust kiezen ergens niet bij te zijn. En dan ook nog eens kunnen denken: wat heerlijk dat ik er niet bij ben. Dat je niet overal klakkeloos ‘ja’ op zegt, maar bewust keuzes maakt. Dat je standaard antwoord misschien wel ‘nee’ wordt in plaats van ‘ja’. Je hoeft er niet altijd bij te horen en je hoeft niet altijd up-to-date te zijn. Je hoort vanzelf wel dat de achterbuurvrouw in verwachting is van een meisje en je hoort vanzelf wel of dat ene feestje waar je bewust niet naartoe gegaan bent de moeite waard was. ‘Dit wil je de volgende keer écht niet missen hoor!’ Nou, dat zie je dan wel weer.

Volgens het principe van JOMO is het goed om af en toe tijd voor jezelf te nemen, te bedenken waar jíj echt behoefte aan hebt en zin in hebt zonder verwachtingen of vergelijkingen van of met anderen. Zo ontstaat er, als het goed is, meer rust voor jezelf. Je focust niet op wat er allemaal nog te halen valt, wat er allemaal nog te zien of te beleven valt, wat je allemaal nog moet doen of niet kunt doen. Nee, je legt de focus op waar je tevreden over bent en wat je allemaal al hebt. En dat is natuurlijk alleen al een goede reden om het af en toe eens te proberen: JOMO!

Meer weten over JOMO? Check mensensamenleving.nl, bedrock.nl of het originele artikel van Anil Dash.

Jessi Gruszka
Tags: FOMO