Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Alle chaoten verzamelen!

chaos
Loes Brouwer

Je bent een chaoot of je bent het niet. Of nou ja, je kunt ook soms een chaotische dag hebben. Dat je planning door tal van redenen in de soep loopt en je van alles vergeet. Kan gebeuren. Of je bent bijvoorbeeld wel chaotisch op het werk, maar thuis heel opgeruimd. Ik heb genoeg collega’s van wie het bureau na een tijdje toch echt op een slagveld begint te lijken, terwijl ik weet dat ze thuis heel netjes zijn. Dat is bij mij dus precies andersom.

Een goed begin is het halve werk, toch?

Ik zit nog geen vijf minuten in de auto als ik me bedenk ‘shit, laptop vergeten!’. Vorige week was dat precies hetzelfde. Toen ben ik omgedraaid. Nu niet. Tegelijkertijd krijg ik een appje van manlief: ‘Je brood ligt hier nog’. Grr, inderdaad. Ik had geen tijd meer om te ontbijten, dus ik had maar even snel een boterham gesmeerd om mee te nemen. Alleen dat meenemen is dus niet gelukt. Dan leef ik deze ochtend maar op een appel en een banaan. Zal niet voor het eerst zijn. ‘Hè, wat hoor ik toch voor herrie achter in de auto?’ Ineens weet ik het, de kinderwagen! Mijn zoontjes zijn bij mijn schoonmoeder en ze had me gevraagd de kinderwagen mee te nemen. In de haast heb ik alleen de kids (gelukkig) en de luiertas uit de auto gehaald. Oeps, sorry schoonmama.

Aan het einde van de dag kreeg je ineens van alles overgedragen omdat ze daar ‘niet meer aan was toegekomen, maar het morgen écht af moest’… En ze er dan zelf niet was natuurlijk.

Alsof mijn ochtend nog niet goed genoeg was begonnen, krijg ik onderweg naar de personeelsingang op kantoor mijn ‘toegangsdruppel’ om binnen te komen niet gevonden in mijn tas of jaszak. En ineens weet ik het weer; gisteren had ik een andere jas aan, daar zit ‘ie nog in. Sta ik dan, te wachten. En precies nu komt er natuurlijk geen andere collega aan die de deur voor me open kan maken. Nou ja, dan loop ik maar naar de hoofdingang. De dag is nog maar net begonnen hè…

Voor de kantoorchaoten onder ons…

Gek genoeg ben ik op mijn werk dus niet zo chaotisch. Hoeveel rumoer er ook om me heen is, ik kan me altijd prima concentreren en houd mijn hoofd altijd koel. Over het algemeen weet ik mijn kalmte dan ook goed te bewaren. Ook mijn bureau ziet er altijd redelijk opgeruimd uit. Dit staat tot schril contrast met een collega die ik ooit had. Vlak voordat ze naar huis ging had ze namelijk altijd een ontplóft bureau. Ze was altijd met duizend dingen tegelijk bezig en aan het einde van de dag kreeg je ineens van alles overgedragen omdat ze daar ‘niet meer aan was toegekomen, maar het morgen écht af moest’… En ze er dan zelf niet was natuurlijk. Mijn tips voor als je jezelf hierin herkent of op een andere manier chaotisch bent in je werk?

  1. Schrijf alles op en denk niet steeds: ‘dat onthoud ik wel!’.
  2. Stel prioriteiten en maak een actielijst van de taken die écht af moeten.
  3. Houd de focus op je actielijst en dwaal niet af bij ieder nieuw e-mailtje of telefoontje.
  4. Houd op tijd pauze en loop zo nodig even weg van je werkplek.
  5. Vraag op tijd om hulp als het allemaal even niet lukt.
  6. Bewaar niet alles. Loop eens in de zoveel tijd alles na en gooi weg wat je niet gebruikt.

Opgeruimd staat netjes

Hoe mijn dag afliep? Na het werk reed ik naar de supermarkt. Aan de kassa besefte ik dat ik mijn pinpas helemaal niet bij me had. Die zat in mijn portemonnee, die vast nog ergens thuis op de keukentafel lag of zo. Eenmaal op en neer gereden, kids opgehaald en thuis aan het koken bedacht ik me: ‘kaas vergeten!’. En die maakt de macaroni toch net wat lekkerder. Oké, dikke vette pech. Ik bleef nu toch echt lekker thuis. Dadelijk eten, kids naar bed en fijn de voetjes omhoog. Tot mijn man bij binnenkomst zegt: “Mijn oom en tante zijn er ietsje later, rond half 9 ongeveer.” Zucht. Helemaal vergeten dat we nog bezoek kregen. Ach, weer een reden om ons huis ook eindelijk weer een keer op te ruimen.

Loes Brouwer
Tags: chaos