Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Cynta: “Luister meer naar je lichaam en minder naar je gedachten.”

stressvrij
Loes Brouwer

Cynta van den Broek is ademcoach, mentor en docente in stressvrij(er) leven. Met haar bedrijf C-Coaching leert zij gemotiveerde ondernemers op hun eigen voorwaarden én stressvrij te ondernemen en te leven. Want: een stressvrij(er) leven gunt ze iedereen.

Cynta van den Broek is ademcoach, mentor en docente in stressvrij(er) leven. Met haar bedrijf C-Coaching leert zij gemotiveerde ondernemers op hun eigen voorwaarden én stressvrij te ondernemen en te leven. Want: een stressvrij(er) leven gunt ze iedereen.

“Want we zijn een stressvol volkje met zijn allen”, aldus Cynta. “Alles moet snel en het liefste gisteren af. Je staat 24/7 ‘aan’ en krijgt continu prikkels van de apparaten die je gebruikt. En door alle sociale media vergelijk je jezelf waarschijnlijk ook nog continu met anderen. Dit komt je gevoel van zelfvertrouwen en zelfliefde niet ten goede (‘ben ik wel goed genoeg?’). Deze snelheid van verwachtingen en overtuigingen van buitenaf, en ook vanuit jezelf, veroorzaken niet alleen somberheid, maar kunnen ook veel stress veroorzaken.”

In de overlevingsstand

Cynta neemt me mee in het volgende verhaal: “Het is zes uur en ik hol, al append, mijn kantoor uit op weg naar de volgende afspraak. Mijn hoofd tolt nog van de drukke dag in mijn bedrijf. De to do-list is nog lang niet af en… Shit, sta ik ook nog in de file! Zucht…

Ik wil niet meer geleefd worden, ik wil grip op mijn leven, grip op mijn spanning en stress. Ik ben toch de baas over mijn eigen leven?!

Mijn hoofd zit vol met moetjes en mijn schouders en nek staan strak van de spanning. Om maar niet te beginnen over mijn onderrug die zeurt, en ook mijn kaak voelt wat pijnlijk. Maar hup, niet zeuren, ik moet door. Thuisgekomen prop ik snel een supermarktsalade in mijn mond zonder er echt bewust van te genieten. Mijn partner vraagt iets aan me en ik schiet gelijk uit mijn slof. Damn, zo ken ik mezelf niet, ik heb normaal niet zo’n kort lontje.

Snel spring ik onder de douche, want ik moet door naar die verjaardag waar ik stiekem echt geen zin in heb. Maar ja, het hoort erbij en ik kan echt niet op het laatste moment afzeggen. Toch? En zo dender ik maar weer door, me nog onbewust van het feit dat ik in een overlevingsstand sta in plaats van dat ik bewust en ontspannen, oftewel stressvrij en vrij, leef.

Eigenlijk ben ik best wel moe als ik even stilsta. En als ik eerlijk ben zet ik mezelf nooit op de eerste plaats. Iedereen gaat voor. Hoe krijg ik dit omgedraaid?! Ik wil niet meer geleefd worden, ik wil grip op mijn leven, grip op mijn spanning en stress. Ik ben toch de baas over mijn eigen leven?! Ik ben er ineens zo klaar mee. Dit moet écht anders, en wel vandaag!”

Ondernemer of niet, iedereen kan zich hier vast (gedeeltelijk) in herkennen. En dat is nu precies waar Cynta korte metten mee wil maken. Haar doel? Een stressvrij Nederland en daar zoveel mogelijk mensen bij helpen. Hieronder 5 tips van Cynta om een stressvrij(er) leven te leiden. Ready? Here we go!

Tip 1: Stressvrij leven doe je veel meer ontspannen als je het samen doet

Ben je dit jaar ook gestart met een handjevol goede voornemens? Ondertussen is het februari en kun je voor jezelf de balans opmaken: wat is er overgebleven van je voornemens? Mocht je alweer in je oude gedrag zijn vervallen, dan heeft Cynta een tip: “Ben vooral niet te streng voor jezelf. Nieuwe gewoontes aanleren gaat niet vanzelf. Daarom is mijn eerste tip: doe het samen. Ga op zoek naar like-minded people (mensen met dezelfde doelen) en houd elkaar verantwoordelijk. Ik geloof heel erg in de kracht van de groep. In de afgelopen 13 jaar heb ik gezien hoe groepen elkaar positief beïnvloeden en ook binnen mijn coachinggroepen zie ik dat ondernemers dan betere resultaten behalen.”

Tip 2: Verander je mindset, verander je leven

Volgens Cynta draait een stressvrij leven vooral om het gelóven in een stressvrij en vrij leven. Het wordt pas werkelijkheid als je erin gelooft. Cynta: “Je ziet wat je denkt en je creëert wat je gelooft. Wat je gelooft is altijd waar. Als jij jezelf het waard vindt om me-time te pakken voordat je kids of partner aan de beurt komen, dan ontstaat die mogelijkheid voor me-time. Als jij jezelf het waard vindt om een hogere prijs voor je producten of diensten te vragen, dan betalen je klanten die hogere prijs moeiteloos en met blijdschap. Ben je er echter van overtuigd dat je het niet waard bent, dan krijg je die me-time of die hogere prijs niet voor elkaar. Of kost het veel meer moeite en energie. Start dus met het veranderen van je mindset, je overtuigingen, om een stressvrij(er) leven te leiden.”

Vaak sta je vooral stil bij de behoeften van anderen. Van je klanten, je opdrachtgevers, je baas, je partner, je kinderen en kom je zelf als laatste aan de beurt. Als er nog tijd over is… Terwijl het beter is om je bewust te zijn van je eigen behoeften.

Tip 3: Stel jezelf vaker de vraag: Wat wil ik? Hoe wil ik me voelen? Waar heb ik nu behoefte aan?

Een lekker praktische, maar belangrijke tip van Cynta: “Vaak sta je vooral stil bij de behoeften van anderen. Van je klanten, je opdrachtgevers, je baas, je partner, je kinderen en kom je zelf als laatste aan de beurt. Als er nog tijd over is… Terwijl het beter is om je bewust te zijn van je eigen behoeften. Pas dan kun je je grenzen goed aangeven en op jouw voorwaarden leven.

Ik wens je elke dag 30 seconden toe om deze vragen aan jezelf te stellen. Het maakt een wereld van verschil als je zo je dag begint. Probeer het maar eens een week. Ik hoor graag van je wat het voor je heeft gedaan.”

Tip 4: Ga uit je hoofd en in je lichaam

Cynta gelooft in een holistische kijk op de mens. Je bestaat uit je mind, je emoties, je lichaam en je spirit. En al deze delen van jou hebben invloed op elkaar. Cynta: “Heel vaak leven we in Nederland in ons hoofd. Je vergeet soms bijna dat er nog een lichaam aan vastzit, zo geleefd word je door je gedachten. Ook wordt coaching, therapie of mentale begeleiding vaak aangevlogen vanuit het hoofd. De focus ligt dan weer op de gedachten, op je mentale zelf, terwijl je lichaam altijd eerlijk is en veel sneller aanvoelt hoe het echt met je gaat dan je gedachten dat kunnen. Mijn tip is daarom om dagelijks stil te staan bij je lichaam.”

Tip 5: Ga van verkrampte controledwang naar controle over je leven vanuit ontspanning

Cynta: “Last, but not least, wil ik je hiervan bewustmaken. Ik zie veel van mijn vrouwelijke (en mannelijke) klanten zo hun best doen om gezond, stressvrij, vrij en op eigen voorwaarden te leven. Vanuit een verkrampte controle en enorme strengheid naar zichzelf toe gaan ze sporten, yogaën, superfoods eten enzovoorts. En als ze dan één ‘medicatiemoment’ overslaan, slaan de stoppen door en slaan ze zichzelf voor hun hoofd. Want: ‘hoe slecht dat ik dít niet eens kan volhouden’, terwijl er juist meer stress ontstaat terwijl ze gezonde activiteiten uitvoeren. Herken je dit bij jezelf? Ben dan lief voor jezelf. Ga voor controle over jezelf en je leven vanuit ontspanning in plaats van strengheid.”

Wat mij betreft een paar fijne tips van Cynta! En: ze hoort graag je stressvrije successen. Voel je dan ook vrij om deze, als je wil, met haar te delen via een DM op haar Instagram-account.

Meer weten over C-Coaching? Klik dan hier!

Loes Brouwer