Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

De kunst van het niks doen in 5 stappen

niks
Jessi Gruszka

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik een hekel heb aan goede voornemens. Ik vind het echt de grootste kwats die er is. In deze column dus ook geen uitgemolken goede voornemens. Niks 10 kilo afvallen. Niks twee keer per week sporten. Want, spoiler alert: ze mislukken toch. Don’t shoot the messenger. Meer dan 80% van de goede voornemens mislukken. Ik kan er ook niks aan doen.

Wel wil ik een puntje van kritiek aanstippen op de wereld waarin we leven. Geen goed voornemen die ik de wereld, jou of mezelf op wil dringen, maar meer een verandering in ons denken. Een nieuwe manier van kijken. Een eyeopener. Een bewustwordingsmomentje. Doe ermee wat je wil.

Een gewetensvraag

Hoe vaak antwoord jij ‘niks’ op de vraag ‘wat heb jij dit weekend gedaan’? Ik durf te wedden zelden. Want: een beetje een gênante vertoning toch als je niks gedaan hebt? Ik antwoord regelmatig met: ‘ik heb heel de zondag héérlijk op de bank gelegen, echt níks gedaan’. No shame. Vind ik één groot feest. Toch zijn de reacties vaak niet mals. Alsof ik me er eigenlijk voor moet schamen. Een paar voorbeeldjes (oh en ik heb mijn gedachten daarbij er ook maar gelijk bij vermeld):

“Pfff… Dat je dat kunt. Dat kan ik echt niet hoor.” – Haha ok, jammer voor je, jouw tekortkoming.

“Oh, ik ben naar de markt geweest, heb boodschappen gedaan, uurtje gesport, bij mijn ouders op bezoek geweest, even bij mijn schoonouders op de koffie geweest, heb de hond twee keer uitgelaten, drankje gedaan in de stad, hapje gedaan bij die leuke nieuwe tent en toen pas mijn bed in.” – Hey, gefeliciflapstaart met je leuke leven.

“Ik zou wíllen dat ik dat kon, maar daar heb ik het gewoon véél te druk voor.” – Onzin. Je hebt het zo druk als je het voor jezelf maakt. Of zo druk als je jezelf aanpraat trouwens.

Raak vooral niet in paniek. Dit is geen stap-voor-stap mindfulness. Je hoeft niet doelloos voor je uit te staren. Je mag gewoon nog ademen.

Een cadeautje aan jezelf

Weet je, ik zou iedereen gunnen dat ze wat beter konden niksen, net als ik. Ik bedoel, ik ben nog altijd zoekende naar mijn talent, maar niks doen is er toch wel zeker één van. Kun je niet zo veel mee, maar geeft je wel een heerlijk relaxed leven. En een hoop rust in je hoofd. Daarom, ratatatataaaa: mijn handleiding voor niks doen. Om het jaar 2020 goed te beginnen. Geen goed voornemen, meer een cadeautje aan jezelf.

Raak vooral niet in paniek. Dit is geen stap-voor-stap mindfulness. Geen enorme overstap voor de druktemakers onder ons. Je hoeft niet offline (geen digital detox dus), de televisie hoeft niet uit te blijven, je hoeft het niet per se alleen te doen en je hoeft ook niet doelloos voor je uit te staren. Je mag gewoon nog ademen. Je mag gewoon nog dingen doen. Maar belangrijk is dat je daarmee eigenlijk nog steeds heel weinig nuttigs doet. Hoe dan ook, watch (ofja: lees) and learn.

Een handleiding voor niks (nuttigs) doen

Stap 1. The ultimate spot

Zoek een fijne plek uit van waaruit het niksen kan beginnen. Voor mij is dat onze heerlijke hoekbank in onze woonkamer. Met heel veel kussens. Zo veel dat ik er bijna niet meer kan zitten of liggen.

Stap 2. Zorgen dat je er niet meer weg wil

Heb je the ultimate spot gevonden? Oké dan. Nu is het tijd om het daar zó chill te maken dat je er zeker de komende paar uur niet meer weg wil. Ter illustratie, voor mij houdt dat het volgende in: glaasje Coca Cola Zero op de salontafel, afstandsbedieningen op de bank naast mijn plekje, daarbij ook mijn laptop en telefoon, wat heen en weer husselen met kussens zodat ik wel kan zitten en liggen maar de fijnste kussens het fijnste plekje nog omringen, zacht en warm dekentje in de aanslag, gordijnen dicht, sfeerverlichting en kaarsjes aan.

Stap 3. Step into the zone

Zeker dat je alles hebt? Misschien nog wat lekkers voor als je honger krijgt? Zakje chips? Reep Tony Chocolonely? Goed. Het is zover. Het is tijd om je te nestelen. Zet de televisie aan. Ga zitten, of liggen, trek het dekentje over je heen en zap naar een zender waarop vooral niet te moeilijke programma’s uitgezonden worden. Bijvoorbeeld: Comedy Central voor Friends, How I Met Your Mother en Modern Family, TLC voor Keeping up with the Kardashians of, als je liever echt hersenloze televisie wil (wederom: no shame): MTV. Ik zeg één ding: Ex on the Beach. Geen zender naar je smaak? Netflix is je beste vriend.

Stap 4. Geniet

Dit is misschien het moeilijkste gedeelte voor mensen die niet zo van het niks doen zijn, die zichzelf de rust niet gunnen: het genieten. Genieten van het feit dat je echt totaal niks nuttigs aan het doen bent, niet bijdraagt aan een betere maatschappij, geen vriendin helpt met haar liefdesperikelen en niks doet in het huishouden. Het is even doorzetten. Maar ik weet zeker dat iedereen het kan. De aanhouder wint. Maak je niet druk: de wereld draait gewoon door. En lukt het nou écht niet? Dan heb je daar altijd nog je laptop en telefoon. Daarop kun je ook een hele hoop nutteloze dingen doen die zeer weinig hersencapaciteit vergen. Lees: Candy Crush, online winkelen maar niks kopen, Instagram 362x achter elkaar openen terwijl er niets verandert en ga zo maar door.

Stap 5. Met trots vertellen over je weekend

No shame no more! Nu je eenmaal hebt gevoeld hoe heerlijk het kan zijn om niks te doen (al had je er misschien meerdere keren proberen voor nodig) kun je eindelijk maandag op kantoor zonder enkele gêne vertellen over je “saaie” weekend. Tenminste, dat denken die druktemakers… En laat ze dat maar lekker denken.

P.S. Je kunt dit dus ook met je vriend(in), man, vrouw, beste vriend(inn)en of kinderen doen hè. No excuses.

Jessi Gruszka
Tags: niks