Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Feedback is het nieuwe kritiek geven

feedback
Saskia van den Dungen

Waarom is het geven én ontvangen van kritiek zo ingewikkeld? Ligt het aan de benaming? Kritiek heeft meteen iets negatiefs. Veel mensen noemen het daarom feedback of opbouwende kritiek. Wat impliceert dat er dus ook afbouwende kritiek is? Geen idee. Ik houd het lekker bij feedback.

Kritiek

Waar kritiek vaak ongebreideld en ongenuanceerd geuit kan worden (zo lijkt het), zitten er aan het geven van feedback heuse regels. Aan kritiek geven vast ook, maar dat terzijde. De regels zijn uiteenlopend en niet altijd even consequent. Waar het volgens mij (en de meeste anderen) op neerkomt is de vier G’s: gedrag, gevolg, gevoel en gewenst gedrag.

Feedback!

Maar allereerst: wanneer geef je feedback? Wanneer kies je ervoor om de eerste horde te nemen en te beslissen om iemand feedback te geven? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet precies weet. Ik weet wel (uit ervaring) dat je niet te lang moet wachten. Want als je te lang wacht, zul je uiteindelijk ontploffen. Trust me. Mijn oude teamleider kan het beamen. 😉 Erger je je aan het feit dat een collega zijn afspraken niet nakomt? Of al-tijd te laat komt voor een afspraak? Of deze op het laatste moment afzegt? Overweeg dan om er, op een constructieve manier, iets van te zeggen. En bedenk je dat je met het geven van feedback misschien wel een blinde vlek voor iemand blootlegt. Of ervoor zorgt dat iets waar hij/zij zichzelf al sluimerend aan ergert, versneld aanpakt.

Jij hebt genoeg mensen om je heen die met liefde naar je willen luisteren. Maak er gebruik van. Op zijn minst voelen wij ons dan minder alleen in alle f&%$#k ups die wij maken. Het lijkt nu alsof jij perfect bent en wij losers.

Wijze les

Ik heb er een handje van om mezelf terug te trekken als ik me niet goed voel. In de basis wil ik niemand lastigvallen met mijn ellende. Dus ik sluit me af met de beste bedoelingen. Totdat vriendin S. de feedback gaf: “Sas, waarom geef je het niet aan als je je slecht voelt? Ik voel me buitengesloten, want ik zie het heus wel als het niet goed met je gaat. Vertrouw je me niet?” Oh, zo had ik het nog nooit bekeken! Natuurlijk vertrouw ik je! 100%. Ze voegde toe: “Weet je hoeveel mensen niemand hebben om hun gevoelens mee te delen? Jij hebt genoeg mensen om je heen die met liefde naar je willen luisteren. Maak er gebruik van. Op zijn minst voelen wij ons dan minder alleen in alle f&%$#k ups die wij maken. Het lijkt nu alsof jij perfect bent en wij losers.”

Lees ook: De onbedwingbare behoefte je mening te ventileren

Vier G’s

Oef. Wijze les. Waar ik nog steeds dankbaar voor ben. Het heeft voor mij een persoonlijke blinde vlek blootgelegd en helpt me nu opener te zijn. En al weet ik de helft van de tijd niet eens hoe ik me echt voel… Gedeelde smart is halve smart, zullen we maar zeggen. Afijn. Terug naar hoe ándere mensen míj laten voelen. En dat ik daar iets mee moet. De vier G’s dus. Allereerst gaat het om het gedrag dat je ziet. Het is wel key dat je het zelf ervaart. Niet: ‘Ja, collega A zag gedrag B’. Dat werkt niet. Het moet je eigen observatie zijn. Ten tweede: het gevolg. Wat doet dit gedrag met jou? En dan komen we meteen bij stap drie: welk gevoel geeft dit jou? En dan als laatste: bedenk hoe de ander zich kan zou kunnen aanpassen; wat is het gewenste gedrag. Het blijft natuurlijk een handelingsperspectief. Geen dwangbevel.

Hoe ontvang je feedback?

Wist je dat er ook regels zijn voor het ontvangen van feedback? Deze zijn beduidend korter: wees niet bang voor de kritiek en neem de juiste houding aan. Maar hoezo: niet bang? En wat is de ‘juiste houding’? In ieder geval gaat het om actief luisteren en vragen om aanvullende uitleg en het bedanken van de feedbackgever. Maar dat vind ik zo gekunsteld: ‘Bedankt dat je me wijst op mijn blinde vlek’. Hallo! Geef me gewoon een knuffel (of een hand, schouderklopje of ander gepast gebaar als je een collega bent 😉) en zeg dat ik voor de rest oké ben. Dat zal in mijn geval in ieder geval een stuk beter helpen in het verwerken van je boodschap.

Please don’t please!

Mocht je het eens zijn met de feedback, na wat welgenoemde contemplatie, dan kun je overwegen je gedrag aan te passen. Maar: inzicht in je hoe je gedrag overkomt op anderen is leuk, maar blijf wel jezelf. Ga niet lopen pleasen. Please?

Saskia van den Dungen
Tags: kritiek