Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Heb ik een hobby of een bedrijf?

bedrijf
Marthe Walter

In 2020 bestaat mijn bedrijf 3 jaar. Mijn bedrijf. Het woord bedrijf roept een aantal associaties bij me op. Een gebouw waarbij je, zodra je het naambordje ziet staan, weet dat je aan het juiste adres bent. Je parkeert je auto (of fiets) en loopt er naar binnen. Binnen wordt je verwelkomd door een vrolijke receptionist(e), die vraagt of je even plaatsneemt in de wachtruimte. Zodra je zit komt een andere collega je een kopje koffie of thee brengen. Als niet veel later jouw zakelijke gezelschap zich meldt, verplaats je je naar de vergaderruimte voor jouw afspraak.

Ik heb sinds 2017 een KvK-nummer en sta sindsdien geregistreerd als zzp’er. Ik bezit geen parkeerplaats en ook geen naambordje. Ik ben zelf (meestal) vrolijk, maar heb geen receptioniste. Ik haal mijn koffie bij de koffietent op de hoek van de straat, en een vergaderruimte? Ik ben al blij dat ik een eigen bureau heb!

Baan of bezigheid?

In 2017 besloot ik om, in eerste instantie parttime, freelance tekstschrijver en spreker te worden. Ik had nooit het plan om daar mijn fulltime baan van te maken. Het voelde destijds simpelweg meer als een bezigheid dan als een baan. Schrijven en spreken was een hobby. Ik had toch niet voor niets vier jaar lang mijn best gedaan om mijn Bachelor Human Resource Management binnen te slepen?

Ik zit dagelijks met mijn laptop thuis of in een koffietent, het liefst in pyjama (thuis dan hè). Een groter contrast met een écht bedrijf kon ik me niet voorstellen. Het voelde gek om mijn hobby te presenteren als iets professioneels.

Opdrachten kwamen veelal via mijn netwerk of via LinkedIn. Ik zag mijn freelance leven als een tijdelijk succes en vond het daarom niet nodig om een website te hebben. Ik ‘deed immers maar wat’. Iedere nieuwe aanvraag voelde als een lucky strike en ik was er steeds van overtuigd dat mijn volgende opdracht waarschijnlijk de laatste zou zijn.

Twijfel je of je klaar bent voor de stap naar de Kamer van Koophandel? Rina helpt je uit de brand met slimme tips om erachter te komen.

Parkeren of professionaliseren?

Mijn moeder, zelf ook ondernemer, bood me begin 2018 haar websitebouwer aan. Een website zou nieuwe klanten opleveren en zorgen voor een professionaliseringsslag waar je u tegen zegt. Ik bedankte vriendelijk en parkeerde het aanbod. Een website voelde voor mij als een variant op Descartes’ -ik denk dus ik ben-, namelijk -ik website, dus ik bedrijf- en daar kreeg ik het Spaans benauwd van. Bedrijven hebben immers serieuze zaken, zoals professionele foto’s en een zakelijk telefoonnummer. Ik zit dagelijks met mijn laptop thuis of in een koffietent, het liefst in pyjama (thuis dan hè). Een groter contrast met een écht bedrijf kon ik me niet voorstellen. Daarnaast voelde het gek om mijn hobby te presenteren als iets professioneels. Voor Human Resource Management moest ik immers een serieuze studie volgen. Schrijven en spreken was enkel gebaseerd op een persoonlijke passie. De behoefte om écht met mijn bedrijf naar buiten te treden voelde ik dus niet.

Naar buiten met je bedrijf

Inmiddels ben ik twee jaar verder en ben ik vandaag de dag zelfs fulltime zzp’er, met eindelijk een eigen website. Ik vind het vooral belangrijk dat ik dingen doe die ik écht leuk vind, of dat nu in loondienst of als freelancer is. Ik leerde in twee jaar dat een bedrijf is wat je er zelf van maakt. En ja: de meeste bedrijven hebben die parkeerplaats, receptionist(e) en koffieautomaat. Maar zo zijn ze niet van de ene op de andere dag begonnen. Ik betaal belastingen, stuur facturen en offertes en heb inmiddels een flink aantal opdrachten op mijn naam staan. Ik ben wel degelijk een bedrijf, zelfs als het soms nog als een hobby voelt.

Marthe Walter
Tags: buiten