Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Hoe je storytelling in kunt zetten om je verhaal over te brengen

storytelling
Emmy Lapré

Ik heb er weer eentje te pakken, een nieuwe tijdelijke verslaving: het kijken van alle Marvel-films. Tweeëntwintig in totaal. Die je allemaal in de juiste volgorde moet kijken om alle verhaallijnen te begrijpen. Bij film tien merk ik alleen dat ik niet meer ‘gewoon’ de film aan het kijken ben, maar onbewust ook iets leer. Ik had toch vakantie?!

Wat je van bankhangen leren kan…

Waar voor de meeste mensen de kerstdagen vol zitten met familieverplichtingen zijn wij juist best veel ‘vrij’ geweest. Geen verplichtingen op eerste en tweede kerstdag, behalve dan een etentje, maar wel pas aan het einde van de middag. En wat doe je dan, als je geen kids hebt en nul zin hebt om je warme huis te verlaten? Precies, een filmmarathon houden. Net zoals vroeger heb ik dus de hele vakantie naar sprookjes gekeken, met schurken en helden, romantiek en prachtige beelden. De ietwat meer volwassene variant dan. En nu zie ik dus dat het, naast mooie verhalen, ook allemaal verhalen zijn waarmee een boodschap wordt overgebracht.

Door storytelling hoor je er écht bij

Marvel, onderdeel van Walt Disney, maakt gebruik van storytelling. Bij storytelling is er altijd sprake van een hoofdpersoon en een tegenstander en een begin, midden en einde van het verhaal. Ook is er altijd één verhaallijn met daarin een ontwikkeling, een aantal omslagpunten (dus momenten waarop een ontwikkeling wordt ingezet door ‘de held’ van het verhaal) en een positieve ontwikkeling. Deze techniek is een superkrachtig instrument om mensen te inspireren, motiveren en te beïnvloeden om ze actie te laten ondernemen. Waarom? Omdat je het gevoel hebt dat je erbij bent.

Liever communiceer ik kort en bondig, vertel ik de boodschap liever eerder dan later en gebruik ik niet te veel woorden. Dat is alleen niet altijd de beste manier om mijn doel te bereiken.

Bij storytelling pas je de volgende technieken toe:

  1. Houd het simpel: gebruik makkelijke woorden en gebruik concrete voorbeelden en metaforen om emoties op te roepen.
  2. Zorg voor een good cop én een bad cop; werkt altijd.
  3. Maak gebruik van persoonlijke verhaallijn: gebruik een persoonlijke anekdote om aan te geven waarom het zo’n belangrijk onderwerp voor je is.
  4. Zorg altijd voor een held: iemand die je waardeert voor het proberen te behalen van, in plaats van het behalen van, succes.
  5. Heb plezier in het vertellen van het verhaal: je luisteraars zien je enthousiasme en onthouden dat.

Niet zo’n verhalenverteller

Ik had al eerder van deze techniek gehoord, maar had me er nooit zo in verdiept. Ik realiseer me nu pas, na deze onverhoopte lichamelijk ontzettend zware ‘werkvakantie’, dat dit een gemiste kans is. Hoe leuk zou het zijn om uit eigen ervaring nu een verhaal te kunnen vertellen over hoe storytelling in de praktijk in zijn werk gaat? Dat ik bijvoorbeeld vertel over een opdracht waarbij ik een verandering binnen een bedrijf heb begeleid, waarbij ik dan dus deze techniek toe kan passen. Tja, laat dat nu net iets zijn waarin ik nog wel iets te leren heb. Want ik ben niet goed in het vertellen van een verhaal. Liever communiceer ik kort en bondig, vertel ik de boodschap liever eerder dan later en gebruik ik niet te veel woorden. Dat is alleen niet altijd de beste manier om mijn doel te bereiken en de ander mee te nemen in het verhaal. Zowel privé als zakelijk.

En ze leefde nog lang en gelukkig…

De wijze lessen van storytelling neem ik dus mee in mijn rugzakje voor dit nieuwe jaar. Want waar ik live niet zo veel woorden heb, heb ik er op schrift des te meer. En die roepen, schreeuwen, gillen erom een plekje te krijgen op vele lege, ongeschreven vellen papier.

Dankzij bovenstaande tips kan ik dit jaar dus nog veel meer nieuwe sprookjes gaan schrijven. En daar word ik dan weer nog héél lang héél gelukkig van.

Emmy Lapré
Tags: nieuw