Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Emmy Lapré
#howtobossbabe -

VLERK&LIEM: “Er is altijd confetti en champagne. Je weet nooit wanneer er iets te vieren valt!”

VLERK & LIEM

Stephanie van Vlerken en Ananda Avalon Liem zijn sinds 2018 de trotse eigenaresses van concept agency VLERK & LIEM. Zij onderzoeken maatschappelijke ontwikkelingen (trends) en vertalen deze insights door in creatieve concepten. Het soort waarbij je mond openvalt van verbazing. Van merkpositioneringen tot festivalconcepten die aankomend festivalseizoen te zien zijn op Lowlands, Pinkpop en Down The Rabbit Hole. Eens vragen hoe deze twee vriendinnen dit binnen slechts twee jaar voor elkaar hebben gekregen.

  1. Jullie zijn je tweede jaar als ondernemer ingegaan. Hoe is Vlerk & Liem ontstaan en wat gaf de doorslag om dit bedrijf op te starten?

    Vlerk: ”Zo’n acht jaar geleden sloeg de spark tussen ons over tijdens een studiereis in New York voor de studie International Lifestyle Studies van de Fontys. We voelden daar dezelfde passie voor wat we deden en waren vanaf dag één al ingespeeld op elkaar. Voor de grap gaven we elkaar de naam Vlerk (Stephanie van Vlerken) en Liem (Ananda Avalon Liem) en we hadden het er toen al meteen over hoe vet het zou zijn om samen te gaan ondernemen. Die chemie tussen ons bleef na deze reis bestaan en we bespraken na de reis steeds vaker onze visie op de wereld. Want: hoe vet zou het zijn als grote namen naar ons zouden luisteren, naar de grote ideeën en dromen die we voor ze hebben.”

    Liem: “Wij wilden ondernemen om onze concepten de wereld in te slingeren. Daar was moed voor nodig, want we besloten om ontslag te nemen bij onze huidige banen. Door onze toewijding, iedere dag opnieuw, hadden we binnen enkele maanden een jaaropdracht te pakken en hadden we een kantoorruimte in het centrum van Eindhoven!”

  2. Twee vriendinnen die samenwerken in één bedrijf. Hoe houden jullie werk en privé gescheiden?

    Vlerk: “Niet. We delen alles! Ondernemen is onze levensstijl en we zoeken continu de balans tussen werk en privé, als ying en yang: het heeft elkaar nodig. Dat zakelijk en privé zo verweven zijn met elkaar zorgt ervoor dat ons bedrijf en het werk dat we leveren echt is. Laatst vertelde iemand ons: “De dames die je tijdens een trendpresentatie ziet, zijn hetzelfde als die je zo nu en dan in de kroeg ziet staan.” Echt een mooi compliment.”

    Liem: “Natuurlijk botst het ook wel eens, want we zijn allebei anders. Maar dat is nodig om het potentieel van onze bijzondere samenwerking te blijven ontdekken en verdiepen. De kunst is om te blijven communiceren, over the good and the bad. Want naast dat we minimaal 40 uur samenwerken, zijn we ook vriendinnen en vieren en bespreken we alles.

    Bijvoorbeeld dat het er die dag even niet inzit en dat we liever ons eigen ding gaan doen. En ook al spreken we elkaar ontzettend veel, we zijn altijd benieuwd hoe het weekend van de ander was of hoe de ander geslapen heeft. Bovendien ligt de confetti standaard voor het grijpen en staat er altijd champagne koud. Je weet maar nooit wanneer er zakelijk of privé iets te vieren valt!”

  3. Iedere ondernemer heeft weleens stress. Hoe gaan jullie hiermee om? En is dat anders dan toen jullie net begonnen met het bedrijf?

    Vlerk: “In 2019 hebben we heel hard gewerkt en zijn we lichamelijk net zo hard teruggefloten. Nu, aan het begin van het nieuwe jaar, hebben we besproken hoe we dit anders gaan doen. Even aan de handrem getrokken dus. Samen zien we dat het nodig is om anders te gaan ondernemen, slimmer. Dat is ook onze manier: we proberen iets, kijken hoe het gaat en passen het aan. Door gewoon te doen hebben we het meeste geleerd. Onder andere dus dat we goed moeten blijven luisteren naar ons lichaam en waar we energie van krijgen.”

    Liem: “VLERK & LIEM is geen negen-tot-vijf mentaliteit. We zijn er altijd mee bezig, dus wat stress oplevert besteden we tegenwoordig uit. En omdat we meer op kantoor zijn dan thuis hebben we een hele fijne werkomgeving gecreëerd met een warm interieur waarin we ons allebei echt thuis voelen. Een kantoor vol planten, fijne verlichting, heerlijke stoelen, een bank vol kussens, kaarsen en een lekker kleed.”

  4. Inspiratie en creativiteit zijn essentieel voor jullie bedrijf. Waar halen jullie je inspiratie vandaan en wat doen jullie als de inspiratie een dag op is?

    Liem: “Nou, dat is nu net het leuke, want we hebben vandaag onze focustrip naar Bali geboekt! In april gaan we vier weken lang remote werken, aan ons bedrijf en aan onszelf. Work, mind & body. De vraag ‘wat hebben wij als VLERK & LIEM de wereld te bieden’ staat hierbij centraal. Bali is voor ons allebei een bijzondere plek. Hier kunnen we grenzeloos (na)denken. En nadat we er het afgelopen jaar vaker over gedroomd hebben om in het buitenland te werken, hebben we vandaag gewoon de tickets geboekt en gaan we dit experiment met onszelf aan!”

    Vlerk: “Daarnaast voeden we onszelf eigenlijk altijd met nieuwe ideeën. Onze inspiratie vinden we overal: films, muziek, het nieuws, evenementen zoals de Dutch Design Week en de Fashion Week, maar juiste ook in allerlei dagelijkse dingen. Het liefst gaan we eropuit om inspiratie op te doen. We plannen inspiratiedagen structureel in onze agenda’s, omdat het zo belangrijk is voor ons. Tijdens deze momenten, dagen zelfs, dompelen we ons helemaal onder in inspiratie en nieuwe inzichten. Dit moet gestructureerd ingepland worden, want anders zijn we zo een maand verder en alleen maar bezig geweest met de waan van de dag. Na zo’n dag zitten we weer bomvol ideeën en kunnen we er weer vol tegenaan. Daarnaast staan we eigenlijk altijd aan.”

  5. Wat zijn jullie dromen voor Vlerk & Liem?

    Liem: “Onze creativiteit is grenzeloos! Wij dromen elke dag, en groots, over van alles en nog wat. Op korte termijn komen er campagnes op een aantal festivals aan, zoals Lowlands, Pinkpop en Down The Rabbit Hole. Dromen die uitkomen! Op de lange termijn willen we een eigen signature met onze concepten creëren waarvan mensen, als ze deze zien, meteen weten: dat is van VLERK & LIEM!”

Foto door Melissa Kanters van Mel’s Creative Agency

Hoe de Healthy Sisters gezond eten en bewegen in Nederland op de kaart zetten
Rachida, 39 jaar en moeder van drie kinderen vormt samen met haar zusje Najima, 33 jaar, de Healthy Sisters. Ze zijn de jongste twee uit een gezin van 11 kinderen van Marokkaanse ouders. Beide volgden ze een opleiding en werkten als personeelsadviseur en werkcoach. Tegenwoordig bestaat hun werkweek uit hele andere dingen. Zo worden ze uitgenodigd voor leuke presentaties, evenementen en samenwerkingen en gaan ze al bloggend en vloggend door het leven. Vanwege een drukke agenda sprak ik met Healthy Sister Rachida.
Karin viert het 15-jarige bestaan van salon Intense: “4 behandelstoelen en 8 collega’s, dat had ik nooit durven dromen.”
In 2005 was ik bij de opening van de schoonheidssalon van Karin Manders: Intense | feel good - look amazing. In een slaapkamer van haar ouderlijk huis startte zij als 19-jarige haar eigen onderneming. Bijna 15 jaar later stap ik - voor dit interview - de frisse ontvangstruimte van haar bloeiende bedrijf binnen. Ik ben benieuwd hoe zij in 15 jaar zo heeft kunnen groeien als ondernemer. Én hoe ze haar leven als ondernemer combineert met haar privéleven.
Van onzeker meisje tot Holland’s Next Top Model tot onderneemster: een interview met Nicky Opheij
Wie denkt dat Nicky Opheij haar dagen vult met modellenklussen en de hele wereld rondreizen, heeft het goed mis. Ze is namelijk vooral druk bezig met haar nieuwe online coaching bedrijf Personalfit4you.