Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Ja joh, typisch Tinder!

tinder
Saskia van den Dungen

Als het gaat om personal branding, platgezegd jezelf ‘verkopen’, is originaliteit best een pré. Het zorgt ervoor dat je opvalt, er positief uitspringt en, niet geheel onbelangrijk, een goede eerste indruk achterlaat. Toch kiezen we vaak voor de veilige kant en vervallen we in allerhande clichés om onszelf te beschrijven. Ja, ik dus ook. Dus, ik stel voor: of het nu gaat om een sollicitatiebrief of een Tinder-profiel: let’s spice things up!

Glitterschoenen

Toegegeven, vacatureteksten nodigen ook niet bepaald uit tot het schrijven van een spetterende brief. De verwachtte competenties en containerbegrippen vliegen je om de oren, maar waar een werkgever nou concreet naar op zoek is? Ja, een schaap-met-de-vijf-poten die alles kan. Met als gevolg dat je, de vaak toch al saaie en clichématige brief, wijdt aan het bewijzen dat jij alles in huis hebt. Natuurlijk ben je een ‘teamplayer’ met een ‘can do-mantaliteit’, ben je super sociaal en resultaatgericht. Maar wat maakt jou uniek?

Eén van mijn lievelingscollega’s kan bijvoorbeeld ontzettend mooi zingen en heeft een voorliefde voor glitterschoenen en maakt mij daar altijd blij mee. Maar zie je dat in een brief terugkomen? Nope. Hetzelfde geldt voor datingprofielen: saai, saaier, saaist.

Iedereen houdt volgens zijn bio van festivals, is dol op reizen, doet graag drankjes in de kroeg, maar kan óók prima een avondje chillen voor de televisie. Ze zijn sociaal, sportief en stapelgek op vrienden en familie. Ja, oké, hartstikke leuk. Maar wie niet?

Tindertime

Stel je voor je denkt anno 2019: goh, ik wil wel eens weten wat de wereld te bieden heeft op het datingvlak. Wat doe je dan? Juist. Je gaat niet meer ieder weekend naar de kroeg, dus download je één van de ziljoen mogelijke dating-apps. Tinder, Happn, Innercircle, allemaal beloven ze gouden bergen en een happy ever after. Voor je het weet swipe je er lustig op los. Links, rechts, links, links, LINKS. Afijn, het zal niemand ontgaan zijn dat digitaal kennismaken met een potentiële date het wint van struinen in de kroeg. Zeker als 30-something met een drukke baan, sociale verplichtingen en een enigszins zorgwekkende Netflix-verslaving. Waarom jezelf opdoffen als je dit ook vanaf de bank in je onesie kunt doen, toch?

Lees ook: Wie trek jij aan met jouw baan?

To do and definitely not to do

Maar dat swipen wordt al snel een beproeving. Iedereen houdt volgens zijn bio van festivals, is dol op reizen, doet graag drankjes in de kroeg, maar kan óók prima een avondje chillen voor de televisie. Ze zijn sociaal, sportief en stapelgek op vrienden en familie. Ja, oké, hartstikke leuk. Maar wie niet? En dan de bijbehorende foto’s. Als je die mag geloven, zijn we allemaal in Machu Picchu geweest, hebben we een hard body van iedere dag trouw naar de sportschool gaan, knuffelen we wat af met dolfijnen, puppy’s en/of baby’s, is onze auto onze beste vriend en spenderen we uren in de lift en badkamer om de perfecte spiegelselfie te maken, al dan niet met konijnenoren. Of de perfecte spring-foto, for that matter. Vraag gewoon of je beste vriend, collega, buurvrouw of desnoods je moeder een (duidelijke!) foto van je maakt. Eentje met daglicht en waar niet je hele vriendengroep opstaat. Als het goed is, wil je afspreken met de persoon aan de andere kant van de digitale snelweg, toch? Wel handig als je elkaar dan ook herkent in de kroeg. Over de kroeg gesproken, misschien nog niet eens zo’n slecht idee om jezelf toch maar weer eens op te doffen aankomende zaterdag…

Saskia van den Dungen
Tags: cliches