Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

      2020 WORKERBEE

      Column van

      Kritiek? Klaag bij de juiste persoon!

      klagen
      Marthe Walter

      Er is niets zo vervelend als een klaagzang. Begrijp me niet verkeerd, ik klaag graag. Maar luisteren naar andermans geklaag? Daar heb ik een hekel aan. Vooral als dit geklaag zich op de werkvloer bevindt. Het is lastig om blij te blijven als er 10 meter verderop iemand op jouw parade aan het regenen is.

      Klagende mensen trekken klagende mensen aan. Niet vreemd hoor, dat klagers als een soort kliekje aan elkaar kleven. Samen klagen is immers ook een vorm van verbinding. En wij mensen willen graag ergens bij horen. Zelfs als dat een groepje norse en zeurende collega’s bij het koffiezetapparaat is.

      Kritiek kan pas serieus worden genomen als je het aan de juiste persoon adresseert. Als je dat niet doet is het net zo vreemd als een biefstuk bestellen bij de bloemist.

      Klagen versus kritiek

      Fun fact: we klagen het meest over zaken waar we eigenlijk helemaal geen invloed op hebben. Het weer, de file, de kwaliteit van de koffie. Of de kantoorklassiekers: de temperatuur in de kantoortuin, de vrijdagmiddag die zo lang duurt en de meest populaire: de baas. Kritiek op de baas (of elke andere collega) heeft totaal geen zin als je het niet face-to-face adresseert. In mijn tijd als interim professional was ik vaak publiek van de klaagzang. Er is immers niets zo veilig als klagen bij iemand die niet in het vaste team zit.

      Lees ook: Kritische vrienden? Eigen schuld!

      Bestellen bij de juiste bron

      Aan het eind van zo’n klaagzang stel ik altijd dezelfde vraag: “Heb je deze kritiek ook bij de persoon in kwestie voorgelegd?” Het antwoord is meestal nee. “Nee, want dat is spannend. Nee, want ik ben hiërarchisch niet in de juiste positie om iets te zeggen. Nee, want hij of zij luistert nooit!” Mijn antwoord op deze slimme smoesjes is altijd hetzelfde: “Als je bloemen wil bestellen, ga je dan naar de slager of de bloemist?”

      Kappen met kritiek

      Het lijkt een gekke vergelijking, maar dat is het niet. Een puntje van kritiek van deze schrijver: kap met klagen bij de verkeerde persoon en start met feedback geven (meteen even een positieve draai) aan het juiste adres. Kritiek kan pas serieus worden genomen als je het aan de juiste persoon adresseert. Als je dat niet doet is het net zo vreemd als een biefstuk bestellen bij de bloemist of een portie tulpen bij de slager.

      Marthe Walter
      Tags: kritiek