Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Marie Kondo? Call me Captain Chaos!

geordende chaos
Saskia van den Dungen

Heb jij weleens nagedacht over jouw superpower? Is het je intelligentie? Je moed? Overtuigingskracht? Humor? Nou, mocht Marvel een keer bij mij aankloppen, dan is mijn superpower: chaos. Geordende chaos, dat dan weer wel. Voortaan zou ik als Captain Chaos door het leven gaan. Creatief, gefocust en gewapend met een tas vol handige snufjes. Want hey, wie wat bewaart, die heeft wat…

‘Let niet op de rommel’

Waarin mijn geordende chaos zich uit? Nou, de uitspraak ‘Let niet op de rommel hoor!’ is zeg maar mijn mantra. Toegegeven, het is ook best een opgave om je huis op orde te houden. Zeker met een fulltime baan en twee kinderen. Maar dat is eigenlijk geen excuus. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik ook wel gehecht ben aan wat ‘rommel’ om me heen. Ik durf zelfs wel te zeggen dat ik enige mate van chaos of wanorde nodig heb in mijn leven.

Geordende chaos

Ik kan me vergapen aan de orde en netheid bij anderen. Alles heeft een eigen plekje. En alles hóórt daar ook. De ‘nonchalante’ stapel Elle Wonen-magazines. De matching fotolijstjes met dito zwart-wit foto’s. Zelfs over de kleur van de kattenbak is nagedacht. Ik vind het prachtig en zo knap. Maar zou ik het ook willen? Ik denk het niet. Want ik ben koppig genoeg, dus als ik iets écht wil, regel ik het wel. Blijkbaar vind ik het wel prettig. Stapeltjes tijdschriften in de hoek, kindertekeningen op de koelkast en ieder fotolijstje een andere vorm en kleur. Bovendien weet ik precies waar alles ligt (behalve mijn sleutels dan…). Ook in mijn chaos zit orde. Natuurlijk, soms vliegt het me ineens aan. Als de plankjes en kastjes in mijn huis nét iets te veel op een schap van de Action beginnen te lijken. Dat is mijn teken om als een ware Marie Kondo, gewapend met vuilniszakken en goede voornemens, de strijd aan te gaan met de rommel. Om vervolgens een paar maanden later mezelf weer precies hetzelfde te zien doen.

Als ik merk dat ik door de veelheid aan mails, verzoeken en vergaderingen het overzicht dreig kwijt te raken, pak ik mijn neurotische Excel-overzicht erbij en orden ik alles totdat de rust in mijn hoofd is wedergekeerd.

Opgeruimde mailbox

Op mijn werk heb ik veel meer behoefte aan structuur. Ik hou van overzichtelijke to-do lijstjes, geordende mapjes en goede voorbereiding. Wingin’ it is niet aan mij besteed. Mijn bureau mag gedurende de dag veranderen in een oerwoud aan papieren, markers in alle kleuren, koffiekopjes en post-its: als het aan het einde van de dag maar weer opgeruimd is. Als ik merk dat ik door de veelheid aan mails, verzoeken en vergaderingen het overzicht dreig kwijt te raken, pak ik mijn neurotische Excel-overzicht erbij en orden ik alles totdat de rust in mijn hoofd is wedergekeerd. Het liefst in de stilte van een leeg kantoor. Niet een opgeruimd huis, maar een opgeruimde mailbox zorgt bij mij voor een opgeruimd hoofd.

Op het werk gestructureerd, thuis een chaoot. Loes heeft er ook weleens last van, of eigenlijk altijd. En deelt een paar tips.

Creatief en gefocust

Volgens een test van Quest zijn er meer mensen zoals ik. De geordende chaoten. En raad eens wat… Dat schijnt nog ergens goed voor te zijn ook! Een beetje chaoot is gemiddeld gezien creatiever en introverter, waardoor je meer gefocust bent. Want, ‘wie meer in zijn eigen hoofd zit, zal minder bezig zijn met zijn directe omgeving en daardoor minder snel dingen over het hoofd zien’ is het idee.

Mailloze-maandag?

Nu herken ik dit zeker en geloof ik het ook. Maar je kunt nog zo creatief en introvert zijn, in combinatie met een overload aan mails en een chronisch can-do mentaliteit, loopt je planning nog weleens in de soep. Toch? Daarom stel ik voor dat we eens gaan experimenteren met de mailloze-maandag. Of, om een tsunami aan mails op dinsdag te voorkomen, een limiet aan het aantal mails dat je per dag mag versturen. Laten we zeggen, vijf mails per dag. Heb je iemand dringend nodig en je mails zijn op? Dan bel je even of, nog beter, loop je langs. Het zorgt voor minder onnodige chaos, meer efficiency en beter contact met je collega’s. Win-win-win. Scheelt mij ook weer heel wat uurtjes in een leeg en stil kantoor, waarbij ik om het kwartier als een idioot wapperend met mijn armen de lichtsensor moet activeren. Die tijd kan ik dan mooi besteden aan het opruimen van mijn huis. Of lekker niet. 😉

Saskia van den Dungen
Tags: chaos