Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

2020 WORKERBEE

Column van

Zo maak je van je gedrag een gewoonte!

gewoonte
Marthe Walter

December is de maand van de goede voornemens. Gezonder eten, minderen met telefoongebruik, meer liefde voor de medemens… Vaak mogen we in onze handjes klappen als we het een weekje volhouden. Maar er vaste prik van maken? Dat blijkt vaak lastig. Ik vraag me daarom af: hoe lang duurt het om van gedrag een gewoonte te maken?

Ik heb december niet nodig voor mijn goede voornemens. Ik start (en stop) ze regelmatig. Toen ik net samenwoonde met mijn vriend had ik veel goede voornemens. Ik zou elke ochtend met hem opstaan. Dat zou een win-win situatie zijn. Ik had stimulatie om uit bed te komen en hij zou tijd besparen als ik zijn lunchpakket maakte terwijl hij onder de douche stond. Zo gezegd zo gedaan, ik schreef er zelfs een lief briefje bij! Vriendin Wassila woonde al iets langer samen en vond het heel aandoenlijk. “Ach lieverd, dat doe je hooguit een week en dan blijf jij gewoon weer in bed liggen als de wekker om 7 uur gaat!” Verbaasd sprak ik haar tegen. Ik had me immers voorgenomen dat ik de perfecte opsta-lunchpartner zou zijn!

Voornemens zijn makkelijk. Voornemens vervullen? Dat lijkt soms hogere wiskunde.

Voorlopig geen voornemens

9 dagen heb ik het volgehouden. Toen was er een dag dat ik laat naar bed ging en geen zin had in een vroege wekker. Ik bedacht me dat ik de avond vantevoren ook gewoon wat lunch in de koelkast kon leggen. Een lief dagelijks briefje werd al snel vervangen door een appje en als ik pas om 10 uur mijn eerste deadline had? Dan wilde ik toch nog even slapen… Voornemens zijn makkelijk. Voornemens vervullen? Dat lijkt soms hogere wiskunde. Ik nam mezelf al snel voor: voorlopig geen voornemens.

Gedrag versus gewoonte

Gelukkig ben ik niet de enige. Uit onderzoek blijkt dat je gedrag gemiddeld 66 dagen vol moet houden om er een gewoonte van te maken. Herhaling van gedrag creëert gewoonte, oftewel: een mentale associatie tussen een situatie en een actie. Als de situatie vaak genoeg voorkomt dan volgt de actie automatisch, zonder daar veel over na te denken. Klinkt simpel, maar dat is het niet. Een gewoonte is niet gemakkelijk gemaakt. Ons brein is immers liever lui dan moe. Terwijl wij onszelf wijsmaken dat we een nieuwe gewoonte willen leren is ons brein ondertussen druk bezig om een shortcut te bedenken en ons oude gedrag weer te herpakken.

Go with the shortcut

Inmiddels heb ik geleerd om niet te denken in gelukte of mislukte goede voornemens, maar om het met de dag te bekijken. En als mijn brein een nieuwe shortcut (bijvoorbeeld ‘s avonds lunch maken voor de volgende dag) bedenkt? Dan denk ik: go with the flow. Soms leidt een shortcut immers tot hetzelfde resultaat. En met de tijd die ik dan over heb kan ik weer een geweldig nieuw voornemen starten!

Bronnen: Donders Wonders, UCL

Marthe Walter